HOME ABOUT RECIPES RECIPES HOTSPOTS CONTACT

vrijdag 3 mei 2013

HOTSPOT UTRECHT: Broodnodig

Broodnodig, Mariaplaats 49


Toen ik net in Utrecht woonde, was dit mijn favoriete lunchtentje. In Nijmegen, waar ik ben opgegroeid, was ik allang uitgekeken op alle ‘brave’ lunchtentjes met broodje filet americain of eiersalade (alhoewel ik moet zeggen dat Nijmegen tegenwoordig ook steeds meer leuke plekken krijgt). Dus toen ik in Utrecht tegen Broodnodig aanliep, was ik gelijk enthousiast. 

Elke keer als ik ging lunchen, ging ik naar Broodnodig. Nu was mijn motto de laatste tijd 'nieuwe plekken ontdekken', dus ik was al een tijdje niet meer bij Broodnodig geweest. Toen ik er laatst weer eens langs liep en alle taarten in de etalage uitgestald zag staan, kon ik het toch niet laten.




Het concept is Scandinavisch. Niks op de kaart is standaard. Ze hebben heerlijk speciaal brood zoals smørrebrød, polarbrood (ziet eruit als een soort kussenachtige pannekoek of wrap) en notenbrood. Belegd met pesto gegratineerde champignons, geitenkaas met vossenbessen, artisjok en fetakaascrème of gehaktballetjes met rode bietensalade. 



Naast hartige broodjes en salades, ben je hier voor de zoete trek ook aan het juiste adres. De vitrine staat vol met allerlei aparte taarten en koeken zoals broodpudding, kaneelbol, merengue, rabarbertaart of mijn favoriet worteltaart met limecrème. Ik vind dat je hier misschien wel de lekkerste koffie van Utrecht drinkt, maar ze hebben ook huisgemaakte smoothies en ijsthee. 


Echt een hele leuke plek. En ze hebben zelfs drie locaties in Utrecht. De eerste op de Mariaplaats, de tweede verstopt in de Willemstraat en de laatste met terras aan de Burgermeester Reigerstraat 9. Dus als je op zoek bent naar apart een lunchtentje is Broodnodig de plek. 

Wat zijn jouw favoriete plekken in Utrecht? Kijk hier voor nog meer van mijn favoriete lunchtentjes in Utrecht.