HOME ABOUT RECIPES RECIPES HOTSPOTS CONTACT

zaterdag 23 november 2013

Soupie Saturday: Zoete aardappelsoep met karwijzaad, geitenkaas & tuinbonen


Deze soep is geïnspireerd op de zoete aardappelsoep van Nadia & Merijn. Al varend over de Amsterdamse grachten serveerden zij deze soep met platbrood en verschillende soorten hummus en dukkah. Ik ben echt fan van zoete aardappel, maar ik had het er nog nooit soep van gegeten. Maar echt, de soep was zo lekker, die moest ik gewoon heel snel thuis maken. Ik heb even aan Nadia & Merijn gevraagd wat erin zat: zoete aardappel, karwij en tuinbonen. Ondanks dat er maar een paar ingrediënten inzitten, heeft de soep zoveel smaak. Het anijsachtige van de karwij is echt een match made in heaven met de zoete aardappel. De tuinbonen geven de soep een leuke bite en de geitenkaas maakt het af. 

Het originele recept is met arganolie. Aangezien deze olie way out of my budget zone is, heb ik het vervangen door walnootolie. Als je arganolie kan veroorloven of een betaalbare variant tegenkomt, zou ik die olie nemen. 

Hier mijn versie van hun overheerlijke soep. Dit wordt denk mijn nieuwe favoriete soep.  

Zoete aardappelsoep met karwijzaad, geitenkaas & tuinbonen
voor een flinke pan soep
3 grote zoete aardappelen (ongeveer 1,5 kg)
2 grote sjalotten
1 teen knoflook
1 tl karwijzaad (en extra voor de garnering)
1 liter groentebouillon
200 gram geitenkaas
200 gram tuinbonen
walnootolie of andere goede olijfolie (of dus arganolie)




Zo maak je de soep
Snijd de sjalotten en knoflook in stukken. Verhit olijfolie in een grote soeppan en bak de sjalotten en knoflook een paar minuten. Voeg het karwijzaad toe en bak even mee. 

Schil ondertussen de zoete aardappel met een dunschiller en snijd in stukken. Doe dit bij de uien en bak even mee. Voeg nu de bouillon toe totdat de groenten net onder staan. Breng aan de kook en laat ongeveer 20 minuten zachtjes pruttelen.

'Dubbel dop' ondertussen de tuinbonen. Kook de tuinbonen ongeveer 2 minuten in wat gezouten water. Spoel ze af onder koud water en dop ze dubbel door met je duim en wijsvinger de velletjes eraf te drukken. Houd apart in een kommetje om op tafel door de soep te doen.

Pureer de soep met een staafmixer of in de blender. Schep in kommen. Verdeel de tuinbonen over de soep, verkruimel de geitenkaas erover, nog een beetje karwijzaad en schenk wat van de olie eroverheen. Serveer met lekker brood, zoals dit platbrood, en hummus.