HOME ABOUT RECIPES RECIPES HOTSPOTS CONTACT

maandag 16 december 2013

Kookboekreview: Meiraapje


Just because something is traditional is no reason to do it, of course ― Lemony Snicket

Met de feestdagen in aantocht is het weer tijd voor een kookboekenreview. Dit keer Meiraapje geschreven door Simone Kroon en Marriët Willems. Meiraapje is een kookboek over eettradities en familierecepten. Zelf ben ik niet zo traditioneel. Zo ben ik nog nooit naar een paasvuur geweest, ging ik als kind niet langs de deuren met Drie Koningen om liedjes te zingen en doe ik ook niet aan burendag. Extra leuk dus om Meiraapje te reviewen. 

Nederlandse eettradities en koken met de seizoenen met eerlijke en ambachtelijke producten staan centraal in dit kookboek. Wat eten wij Nederlanders bij speciale gelegenheden of wat staat op tafel in een bepaald seizoen? En wat is jouw favoriete traditie?

Het eerste dat opvalt als ik het boek door blader is dat ik misschien toch wel iets traditioneler ben dan ik dacht. In het boek vind je veel klassieke gerechten die mij aan logeren bij mijn Opa & Oma doen denken, zoals pannenkoeken, drop, appelmoes, erwtensoep en stoofpeertjes.

In het boek staan landelijke tradities, maar ook lokale en persoonlijke tradities. Voor mij een persoonlijke traditie is de Vierdaagse, het grootste wandelfestijn ter wereld, in Nijmegen. Nog steeds ga ik ieder jaar terug naar mijn geboortestad om de Vierdaagse feesten te vieren (ik heb hem zelf nog nooit gelopen, maar lopers uitzwaaien 's ochtends vroeg is ook best leuk). Voor deze traditie maak je Vierdaagserepen met noten, gedroogde cranberries en kersen en gepofte rijst. 





Iedereen zal zo zijn eigen tradities hebben. Zo ken ik wel de Kniepertjes met Nieuwjaar, maar heb ik nog nooit Driekoningenbrood, balkenbrij, Watergruwel of Commissiebrood op. Het boek doorbladeren is echt een kennismaking met onze culinaire tradities. Recepten voor rundvleeskroketten, tompoezen, wentelteefjes, boerenkool en oliebollen mogen natuurlijk niet ontbreken.

Naast klassiekers vind je in het kookboek ook spannende combinaties zoals chocolade-kastanjetaart, pompoenburgers met pompoenpitpesto en een recept voor appel-hazelnootbrood. Wat ik erg leuk vind, zijn de recepten voor ouderwets Hollands snoepgoed, zoals Babbelaars, nougatblokken en pepermuntjes. 

Door Meiraapje besef ik dat er toch wel degelijk zoiets bestaat als een Nederlandse eetcultuur. Stamppot beschouwde ik namelijk niet echt als een culinair hoogstandje, maar er is zoveel meer. 



De boodschap van het boek is duidelijk: cultuur maak je samen, door samen te eten, te koken, herinneringen op te halen en te genieten aan tafel van familierecepten van zolder. Dat is hoe tradities ontstaan. Sommige tradities gaan verloren, maar er komen altijd weer nieuwe bij. 

Meiraapje laat zien dat de Nederlandse eettraditie meer is dan boerenkool met worst. Door het kookboek staat de Hollandse kost voor mij in een ander daglicht. Ik ga toch maar eens vaker koken uit de Nederlandse keuken... 

Meiraapje is onder andere hier te koop. 

Titel: Meiraapje
Auteurs: Simone Kroon & Marriët Willems
Uitgeverij: Good Cook
ISBN: 978 94 3143 085 4
Prijs: €29,95

Mocht je nog meer inspiratie nodig hebben voor je kerstlijstje, lees hier dan de kookboekenreviews van New York en Virgin to Veteran.