HOME ABOUT RECIPES RECIPES HOTSPOTS CONTACT

zondag 29 december 2013

Dadelrol met noten


Kerst is weer voorbij en nu is het bijna Oud & Nieuw. Dit jaar vierde ik zelfs een Vierde Kerstdag, dus de kerst kende behoorlijk wat culinaire hoogtepunten. Zo was de porcetta op kerstavond echt to die for, bakte ik eerste Kerstdag samen met mijn zusje een pumpkin pie en aten we hazenrugfilet omwikkeld met pancetta. Tweede Kerstdag kookte mijn moeder een achtgangenmenu voor de hele familie. Vooral mijn moeders zelfgemaakte paté en de Hemelse modder naar Oma's geheime recept waren ontzettend lekker. Derde Kerstdag dineerde ik met vriendinnen en maakten we allemaal een gerechtje, waaronder surf & turf peas, eend met zoete aardappel en zelf maakte ik het geitenkaastaartje uit mijn nieuwe kookboek What katie ate. 

Ook at ik deze kerst vier keer een kaasplankje. Geen ramp, want kaas is echt mijn favoriet. Bij Ellen kwam ik dit recept tegen voor een vijgenrol met noten. Normaal gesproken haal ik altijd een vijgen- of dadelbrood in de winkel, maar als je eenmaal zelf hebt gemaakt en geproefd wil je niet meer anders. 

Nu is het alweer bijna Oudjaar. Aan oliebollen moet ik nog even niet denken, maar ik kijk wel uit naar de hele avond borrelen met kazen en goed brood. Hoe was jouw Kerst? En wat ga jij doen met Oud & Nieuw?

voor drie dadelrolletjes
250 gram dadels zonder pit
75 gram amandelen
100 gram gedroogde abrikozen
100 gram walnoten
1 tl dadelsiroop (bij de Toko) of honing
1/2 tl nootmuskaat
1 el water
snuf zout


Rooster de amandelen in een droge koekenpan. Maal de amandelen in de keukenmachine heel fijn tot amandelmeel (je zou ook amandelmeel kunnen kopen). Doe dit in een kom.

Doe nu de dadels in de keukenmachine en pureer fijn tot je dadelpuree krijgt. Doe dit erbij in de kom. Hak de gedroogde abrikozen en walnoten grof in de keukenmachine. Doe dit samen met de dadelsiroop (of honing), een lepel water, nootmuskaat en een snuf zout in de kom. Kneed goed door elkaar. Verdeel het mengsel in twee of drie gelijke hoeveelheden en rol er worsten van. 

Leg de dadelrol minimaal één dag in de koelkast. Snijd de dadelrol in plakjes en serveer bij een kaasplankje (lees hier hoe je het perfecte kaasplankje samenstelt) of als tussendoortje.