HOME ABOUT RECIPES RECIPES HOTSPOTS CONTACT

zaterdag 15 juni 2013

Citroen ricotta cheesecake met lemon curd


All I want is cheesecake! Dit was een massive cheesecake, maar oh wat was 'ie lekker! Als het om taart gaat, mag het van mij zo simpel mogelijk. Geen poespas erop met glimmende nepvruchtjes en van die zogenaamde chocoladeblaadjes die iedereen altijd persé op zijn stukje taart wil hebben, maar eigenlijk helemaal niet lekker zijn. Daar moet ik niks van hebben. Doe mij maar gewoon een simpele cheesecake met een crunchy koekbodem en citroensmaak. Hoe dan ook, als het op taart aankomt, is dit hoe ik 'm het liefste maak.

Het was nogal een uitprobeersel, maar deze cheesecake is tot nu toe de lekkerste die ik ooit heb gemaakt.  Het recept deel ik dan ook graag. Spread the cheesecake. 

Dit heb je nodig voor de citroen ricotta cheesecake (je haalt er makkelijk 18 stukjes uit)
500 gram ricotta
200 gram cottage cheese
100 gram creamcheese
120 gram kristalsuiker
1 potje lemon curd van 320 gram (dit verkopen ze bij de supermarkt van het merk 'Chivers')
1 zakje vanillesuiker
50 gram maïzena
rasp van 1 citroen
6 eieren
voor de crunchy koekbodem
150 gram zachte roomboter
300 gram country cookies




Zo maak je de citroen ricotta cheesecake
Verwarm de oven voor op 180 graden. Kreukel een stuk bakpapier en vouw het weer uit. Leg dit op de bodem van een springvorm en doe de rand eromheen. Vet de vorm goed in met boter. 

Maak nu eerst de koekbodem. Doe de zachte boter samen met de koekjes in de keukenmachine en zet aan tot er een mooi mengsel ontstaat. Doe dit in de springvorm en verdeel alles met een spatel gelijk over de bodem.

Mix de ricotta en cottage cheese in de keukenmachine. Voeg de creamcheese toe en mix tot het een glad mengsel is geworden. Voeg nu de suiker, vanillesuiker, lemon curd, maïzena, citroenrasp en eieren toe. Mix tot alles goed tot het een mooi glad beslag is. Schenk dit mengsel over de bodem.

Bak de taart in ongeveer één uur tot 'ie mooi gaar is. Als je het bakblik voorzichtig op en neer schuift moet 'ie in het midden net niet meer bewegen. Laat in de vorm afkoelen en haal voorzichtig eruit (ik was te enthousiast met het openen van de springvorm waardoor 'ie scheurde). 

Serveer op een mooie schaal en steek er een leuk vlaggetje in!